O FIRMIE

O FIRMIE

item1

Bez ograniczeń Muzycy nie ograniczają pasma muzyki, którą tworzą. Wiele nagrań, szczególnie tych „live” zawiera akustyczne wskazówki co do wielkości i kształtu przestrzeni, w której dokonywane jest nagranie. Stanowi to bardzo ważny komponent nagrywanego dźwięku. W wielu przypadkach nagranie zawiera pewne bardzo niskie częstotliwości, jak na przykład harmoniczne instrumentów w orkiestrze. Może się to wydawać dziwne, ale nie tylko instrumenty basowe generują niskie częstotliwości – wiele nut orkiestry zawiera komponenty niskiej częstotliwości, które zawierają definicję charakteru dźwięku. „Richard Lord, założyciel firmy Welsh uważa, iż to właśnie rolą subwoofera jest dostarczenie dźwięków podstawowych poniżej możliwości głównych głośników. Jest to podejście, które może dobrze współpracować z małymi głośnikami, ale często daje jeszcze lepsze efekty z dużymi...” Alvin Gold Gramophone

Czysta wiara Aby odtworzyć esencjonalną wierność przekazu każda część każdej nuty musi zostać odtworzona razem z muzyczną sygnaturą miejsca, w którym dokonywano nagrania. Typowy, domowy system audiofilski, czasem wybrany po wielu godzinach trudów związanych z wyborem komponentów, często cierpi na ograniczone od dołu pasmo. Szczególnie, gdy odtwarzamy super CD gęstych formatów takich jak SACD czy DVD-A. Niezależnie od tego co odtwarzasz, nie możliwe jest odtworzenie oryginalnego nagrania bez odpowiednio zaprojektowanego systemu sub-basowego. „...dźwięki podstawowe basu lub wiolonczeli, które wcześniej były tylko zaznaczone przez ich harmoniczne teraz są reprodukowane w swej pełnej sile. Ale zalety wykraczają poza bas jako, że dodatkowe pasmo wpływa na odbiór tonów średnich i wysokich, dodając bogactwa, większej skali tonalnych kolorów, a także tworząc skalę obrazu.” Alvin Gold Gramophone

Odczuj dramat Tak samo ma się sprawa ze ścieżkami z filmów. Reżyserzy i inżynierowie dźwięku polegają na bardzo niskich częstotliwościach basowych by przekazać moc dynamicznych sekwencji i podzielić się dramatem subtelniejszych scen. Szybkie zawitanie płyt DVD do naszych domów pozwoliło na doświadczenie wiernego, szerokopasmowego i wielokanałowego nagrania. Prawie każda ścieżka dźwięku z filmu DVD korzysta ze specjalnego kanału efektowego LFE, gdzie zachowane są wszystkie naprawdę dramatyczne dźwięki. Jednak bez odpowiednio zintegrowanego audiofilskiego systemu sub-basowego, częstotliwości basowe, których produkcja zajęła setki godzin i pochłonęła miliony, nie będą w pełni reprodukowane.

Ścieżka do doskonałego basu

Sekret sukcesu systemów sub-basowych REL leży nie tylko w ich możliwości odtworzenia najniższych dźwięków w nagraniu, czy niezawodności i ogromnych marginesach bezpieczeństwa. Systemy REL przede wszystkim pozwalają na zintegrowanie z głównymi głośnikami, wzbogacając ich dźwięk przez naturalne wsparcie częstotliwości basowych, tak jakby głośniki główne były dwa razy większe. Richard Lord zdefiniował warunki potrzebne do skutecznej integracji z resztą systemu, zawierają się one w trzech zasadach: wysoki stopień dokładności Aby zapewnić brak rozmycia czy innej degradacji dźwięku głównego systemu, rozwiązaniem jest podłączenie systemu sub-basowego do wyjść głośnikowych wzmacniacza mocy. Systemy sub-basowe REL są zaprojektowane tak, aby podłączać je do terminali głośnikowych wzmacniaczy mocy za pomocą hermetycznego, wysokopoziomowego gniazda Neutrik. W ten sposób nie występują interferencje lub możliwość wpływu na główny sygnał kierowany do głośników. Poprzez podłączenie do sygnału wysokopoziomowego, system subbasowy praktycznie nie pobiera prądu ze wzmacniacza mocy, ponieważ obciążenie stanowi bardzo duża impedancja (technicznie mówimy, iż jest on sterowany napięciowo). System subbasowy nie może zostać uszkodzony niezależnie od tego jakiej mocy jest główny wzmacniacz, może z łatwością zintegrować się nawet ze wzmacniaczem o mocy 1kW.

aktywne składniki Dużym plusem jest także sterowanie głośnika basowego REL przez własny wbudowany wzmacniacz, który jest zoptymalizowany do tego konkretnego głośnika. Jest on sprzęgnięty stałonapięciowo, co oznacza, iż w torze sygnału nie ma żadnych kondensatorów tworzących problemy z fazą i ograniczających brzmienie o najniższej częstotliwości. Dzięki wbudowanemu wzmacniaczowi, moc nie jest pobierana z wzmacniacza głównego systemu. Wzmacniacz ten steruje tylko głośnikami głównymi dokładnie tak jak poprzednio.

proste jak ABC.... System subbasowy posiada własną i niezależną strojoną zwrotnicę całkowicie oddzieloną od głównego systemu. Dzięki zastosowaniu tej zwrotnicy system subbasowy wspiera pracę głównych głośników. Zwrotnica ta jest unikatowa dla systemów REL. Nazywamy ją Aktywnym Kontrolerem Basu (ang. Active Bass Controller) lub prościej „ABC”. Jej praca jest ograniczona tylko do systemu subbasowego i pozwala użytkownikowi na wybranie górnej częstotliwości pracy z zakresu od 22Hz (25Hz w serii „Q”) do 96Hz (100Hz w serii „Q”). Dlaczego wybraliśmy tak szeroki zakres ABC? Ponieważ zapewnia to, iż REL może zostać zintegrowany z praktycznie każdym systemem, niezależnie od wielkości głośników głównych. Wszystkie nasze modele pozwalają na dokładną integrację za pomocą co najmniej 24 kroków. ABC zawiera filtr zgrubny i dokładny pozwalając na dokładne strojenie wraz ze sterowaniem wzmocnieniem. Dzięki temu możemy dokładnie ustawić pracę subwoofera dostosowując ją do wpływu pomieszczenia na najniższe częstotliwości. Zapewnia to łagodne połączenie dźwięku głównego systemu i systemu sub-basowego. Dokładne ustawienie, na które pozwala ABC pozwala na reprodukcję głębokiego basu w każdym pomieszczeniu z praktycznie każdym systemem. Obraz dźwięku głównego systemu zostaje zachowany. Zaskakującą zaletą jest poprawa sceny dźwięku i jej głębokości. Dodatkowo wzmocnione zostaje wrażenie powietrza wokół instrumentów w nagraniu oraz odczucie akustycznej głębi w nagraniu. Są to subtelności, które są całkowicie maskowane jeżeli subwoofer nie jest dobrze zintegrowany z resztą systemu. W serii „ST5”, włączając w to „Stampede”, dokładne i zgrubne ustawienie filtru ABC zostało zamienione na jeszcze dokładniejszą cyfrową kalibrację, która operuje w krokach szerokości pojedynczych herzów w zakresie od 16Hz do 99Hz.

Usunięcie dudnienia pomieszczenia

Systemy sub-basowe REL mogą zostać dostrojone do głównego systemu i pomieszczenia, niezależnie od możliwości i wielkości pokoju odsłuchowego. Jest to ogromna zaleta, szczególnie gdy jak to zazwyczaj ma miejsce pokój nie jest idealny. REL może zostać umiejscowiony tak by odtwarzać bas nawet poniżej częstotliwości głównej pokoju, zapewniając odpowiedni poziom dźwięków, których wcześniej brakowało lub były maskowane. Obecnie są one słyszane czysto i jasno, bez fałszywego wzmocnienia czy dudnienia – sami kontrolujemy dźwięk naszego systemu. Często zadają nam pytanie:”Czy dwa subwoofery są lepsze niż jeden ?” Dwa subwoofery pozwalają na wygładzenie nierównomierności dźwięku w typowym pokoju. Zakres dynamiki ulega podwojeniu, co skutkuje jeszcze lepiej kontrolowanym basem. Dwa oddzielne subwoofery pozwalają na osiągnięcie tej subtelnej poprawy.

Inne zalety

Jeżeli decydują się Państwo na ulepszenie jakiejkolwiek części Państwa systemu, REL oferuje największy potencjał. Można to samo oczywiście powiedzieć o pewnych głośnikach głównych, ale REL nie obnaża niedoskonałości systemu, dzięki możliwości dostrojenia nigdy nie będzie niedyskretny. Poza tym pozwala na utrzymanie wszystkich zalet obecnego systemu. Z REL NIE MA kompromisów. REL dodaje do systemu wysokiej jakości dźwięk do systemu, ale nigdy nie przytłacza. Jest bardzo prawdopodobne, iż jest to najtańsze i najskuteczniejsze ulepszenie każdego systemu audio. Richard Lord: „Każdy system subbasowy, który tworzymy został bardzo dokładnie testowany, sprawdzony i jeszcze raz testowany na każdym etapie produkcji. Nie jest to tania droga, ale jedyna jeżeli stale chcemy utrzymywać najwyższą jakość.”